Wat zijn P2000 en C2000?

De Nederlandse hulpdiensten maken gebruik van 2 netwerken voor communicatie:
- P2000 (Te onthouden aan Pagers2000)
- C2000 (Te onthouden aan Communicatie2000)
Het verschil tussen deze 2 is dat P2000 alleen bestaat uit tekstberichten en onversleuteld door de lucht wordt gestuurd en C2000 bestaat uit versleuteld portofoonverkeer.

- Wat zijn prioriteiten?

Een prioriteit geeft aan met hoeveel haast een eenheid dient op te komen.
P1 (Prio 1) is de hoogste prioriteit. (Zwaailichten + Sirene)
P2 (Prio 2) is opkomen, zonder optische of geluidssignalen.
Alles hierboven is steeds een trap lager in noodzaak.
Ambulances hanteren ook een B1 of B2 prioriteit.
Deze indiceren besteld vervoer meldingen. (Bijv. vervoer naar een ander ziekenhuis)

- Wat zijn capcodes?

Capcodes zijn te vergelijken met telefoonnummers voor pagers.
In tegenstelling tot telefoonnummers, kunnen meerdere ontvangers tegelijk "luisteren" naar berichten met een specifieke capcode.
Als je zou besluiten een pager te kopen en deze in te stellen om te "luisteren" naar capcode "0923993", ontvang je hiermee alle meldingen bestemd voor Lifeliner 3 van het Mobiel Medisch Team.

- Waarom hoor ik wel een ambulance maar zie ik geen melding?

Niet alle regio's hanteren het P2000 systeem voor alarmeringen naar ambulances.
Wij kunnen helaas alleen P2000 meldingen ontvangen.

- Waarom hoor ik wel politie maar zie ik geen melding?

Vanwege de aard en gevoeligheid van meldingen naar de politie, maakt de politie gebruik van het C2000 netwerk.
Dit is een gesloten netwerk voorzien van versleuteling en is niet publiekelijk beschikbaar.
Echter stuurt de politie wel persmeldingen uit.
Deze bestaan uit meldingen over ongevallen, overvallen en alle andere dingen die interessant zijn voor eventuele pers.

- Waarom kan ik Lifeliner 4 nergens terugvinden?

Lifeliner 4 (Groningen) wordt helaas niet via P2000 gealarmeerd en de meldingen hiervoor kunnen hierom dus niet worden getoond.
Meer informatie over Lifeliners vindt u hier.

- Waarom staat een melding beschreven als "Onbekend"?

Wij identificeren meldingen aan de bijbehorende capcodes.
Als er geen enkele bekende capcode bij een melding zit, hebben wij geen referentie om deze melding aan te koppelen.
Wanneer meldingen als onbekend binnenkomen, worden deze bijgehouden en wordt er gewerkt aan het uitbreiden van bijbehorende informatie.
Dit geldt niet voor capcodes waar uitsluitend testberichten naar verstuurd worden. *

Heb je nogsteed een vraag?
Stuur gerust een email naar admin@jkctech.nl of Tweet naar @JKCTech